damhert in olieverf- tweeluik schilderij - jennifer koning - deel 1
damhert in olieverf, deel 1

In mijn vorige blogbericht – deel 1- vertelde ik over het opdrachtenwerk, de schilderijen en portretten die ik voor klanten maak. In dit tweede deel dan wat meer over mijn eigen, vrije werk;

op de academie is de richting Schilderen autonoom,

Dat wil zoveel zeggen als ‘zelfstandig’ of ‘op zich zelf staand’. Een autonoom kunstenaar werkt zonder opdracht aan het uitdragen van zijn of haar eigen persoonlijke visie door middel van het medium van zijn keuze. Dit kan schilderkunst zijn maar ook muziek, poezie, performance of installatie… En zo voorts. Het uidragen van die visie gebeurt dan dus op geheel eigen wijze en vaak zonder mondelinge toelichting zodat een beschrijving de ervaring van de toeschouwer of – hoorder niet zal beinvloeden. Een heel ruim begrip dus, de autonome kunst, en iedereen heeft daar dan ook wel een eigen mening over. Meningen zijn persoonlijk en wat mij betreft kunnen we daar dan ook wel vandaan blijven. Ik zal hier wat meer uitgebreid vertellen over mijn vrije werk en wanneer je daar vragen over hebt hoor ik ze graag! Laat ze gerust achter hier onderaan mijn verhaal.

2015-paardenportret-schilderij paard-jennifer koning-de Uitkijk olieverf
‘de uitkijk’ olieverf op doek 100 x 100 cm

Door het overbrengen van een gevoel of idee via een beeld zoals het schilderij hierboven, bereik je op een directe manier de juiste ontvangers. Het klinkt wellicht een beetje wazig maar juist door de afwezigheid van een omschrijving wat de toeschouwer zou moeten zien, denken of voelen, is iets sneller duidelijk. Of niet, en in dat geval zou het dat ook niet zijn mét die omschrijving erbij. Bijzonder vind ik het dat ik met regelmaat van ’toeschouwers’ hoor wat ik zelf ook al had gedacht terwijl ik aan dat betreffende schilderij of tekening werkte.

Daarmee is dit dan denk ik het voornaamste onderdeel van beeldende kunst; het overbrengen van een bepaald gevoel.

Dit gevoel raakt als vanzelf in het werkt, daar hoef je als schilder/muzikant/beeldhouwer denk ik verder niets extra’s voor te doen dan gewoon je best doen tijdens het werk. Ik heb het al veel vaker geschreven, maar een schilderij wordt opgebouwd door handelingen waar veel verschillende keuzes worden gemaakt tijdens het hele proces van maken. En in die keuzes, die vaak min of meer onbewust worden gemaakt, zit dat ‘gevoel’. Wat dus blijkbaar op deze manier visueel wordt gemaakt. Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om wazig over te komen. Ik ben geen schrijver en doe mijn beste poging om dit onderwerp te omschrijven. 🙂

Tot zover dan dit ingewikkelde ‘gevoel’- deel, verder met het volgende. Het medium van mijn keuze.

Keramiek, ijzer, hout en steen vind ik ook allemaal prachtig en heb ik geprobeerd. Maar niets past beter bij mij dan verf en krijt! Van kleins af aan is dat zo geweest. Ik weet nog heel goed -als de dag van gisteren- dat ik een heel grote doos kleurpotloden kreeg op sinterklaas. Hoe die op 5 December voor de kachel lag bij ons thuis.. Dat is wel ruim dertig jaar geleden nu, maar ik heb hem nog steeds al zijn de meeste potloden wel op-getekend.

Toen ik echt serieus ging worden heb ik eigenlijk van alles uitgeprobeerd op het gebied van tekenen en schilderen. Er is veel en alles heeft zijn bepaalde eigenschappen. De kunst is denk ik, om tegelijkertijd uit te vinden wat voor effect je wilt bereiken en met welk materiaal je dat wilt doen. Daarom is het nemen van les- zowel als het – geven ervan- ook zo lastig; Iemand kan je wel technieken aanleren maar eigenlijk is er maar weinig theorie of technische kennis van de materialen nodig. En bestaat het werken met dat materiaal voor het grootste gedeelte uit het ontwikkelen van je eigen persoonlijke toepassing ervan. Om een voorbeeld te geven; met olieverf kun je heel dik en pasteus schilderen, een heel glanzend effect bereiken maar ook heel mat als je dat wilt. Je kunt er een aquarel-achtig effect mee bereiken. Heel losjes werken, alla prima. Of heel strak, en eventueel in meerdere lagen. Alles heeft een heel eigen uitstraling. We spreken niet van beperkingen maar van mogelijkheden. En zo kwam ik uiteindelijk na veel proberen tot de conclusie dat ik het meest gecharmeerd was van de mogelijkheden van houtskool. En die van olieverf.

schilderij in opdracht - bloemen deel 1 palet (2)
vooraf gemengde hoopjes olieverf
tekenmaterialen - jennifer koning - het maken van een portret
Mijn tekenmaterialen

Wil je wat meer weten over deze materialen die ik gebruik, dan vind je het misschien leuk om deze twee berichten te lezen;

‘beginnen met olieverf’

‘mijn tekentechnieken en – materialen’

Een ander medium dat ik ook nog steeds graag gebruik is pastelkrijt.

De kleuren zijn fantastisch en ik gebruik het dan ook met regelmaat voor het maken van kleurstudies. Niet in het uiteindelijke werk, daarvoor prefereer ik toch olieverf. Hieronder een voorbeeld van een kleurstudie en het uiteindelijke werk;

felrood studie pastels
kleurstudie in pastel
felrood
'internal server error' - selfportrait in oils -felrood
zelfportret in roodtinten, olieverf op paneel

Ik heb mijn draai met olieverf en houtskool wel gevonden maar de manieren waarop ik het gebruik blijft zich ontwikkelen,

Dat is ook leuk, interessant en natuurlijk logisch. In mijn optiek. Daarvoor is mijn vrije werk. Beide zijn verbonden met elkaar – opdrachten en eigen werk- en vullen elkaar aan. Als ik met het één bezig ben krijg ik ideeen voor wat anders en vice versa.

2016-koeien-schilderij- jennifer koning- twentse meisjes-roodbonte koeien
‘Twentse Meisjes’, tweeluik in olieverf
jennifer koning schilderijen tekeningen - koeienkunst - bijzondere portretten
‘Quest’ houtskool en gemengde technieken op papier
paardenportret in olieverf - play - detail - jennifer koning
‘Play!’ detail. olieverf op paneel