mijn atelier -
een nieuwe start

Ik vind het altijd leuk om andermans werkplek te zien, maakt niet uit of het nu van een schilder is of van een timmerman, of van een schrijver. Om zo maar wat te noemen. Leuk om te zien welke dingen belangrijk zijn voor iemands werk en hoe iemand besluit om dit het beste in te richten voor zijn of haar doel.

Mijn atelier is denk ik redelijk saai, vooral voor een kunstschilder))

Veel schilders hebben een ongelooflijke chaotische studio. Je kent vast het beeld wel; overal verf op de vloer en overal tegen de wanden, op de vloer en kasten, staan schilderijen. Ik heb hier ook al een aantal keren fotografen gehad voor een artikel in de krant of een tijdschrift en van hen hoor ik hetzelfde. Ze vinden het maar leeg en netjes bij mij. Dat ‘netjes’ is dan een beetje teleurstellend voor ze denk ik haha!

Maar voor mij is dat nette en de overzichtelijkheid op mijn werkplek heel belangrijk. Ten eerste schilder ik veel met olieverf en omdat dat een wat langere droogtijd heeft, is het belangrijk dat het schoon en stofvrij is zodat er geen ronddwarrelende stofdeeltjes in de nog natte verf terechtkomen. Na het schilderen zet ik het nog natte werk dan ook meestal nog in een andere ruimte om te drogen. Daarnaast vind ik een rommelige werkplek teveel afleiden en houd ik ervan om zoveel mogelijk gestructureerd te werken.

Voor een goede plaats om te schilderen heb je eigenlijk niet veel nodig. Erg belangrijk is goed licht, en eigenlijk is het daglicht toch wel het allermooist;

Helemaal wanneer dit binnenkomt via raampartijen op het noorden. Via ramen op het oosten, zuiden en westen komt de de hele dag door veranderlijk licht. Tenminste, wanneer het niet bewolkt is buiten. Daarom heb ik voor alle ramen op die richtingen- raambekleding die al het licht buiten houdt, en daarbij goed kunstlicht. Bovenin de studio hangt een groot TL armatuur met daglichtlampen die via het plafond het licht verspreidt. Hierdoor is er een minimum aan schaduwwerking, en de speciale daglichtlampen zorgen ervoor dat de (alle) kleuren zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven. Voor situaties waarin ik nog wat extra licht nodig ben, heb ik nog twee softbox- studiolampen met per stuk 6 daglicht lichtbronnen.

Ik gebruik 1 grote studio-ezel om aan te werken en heb nog twee kleinere ezels om ander werk op te zetten zodat het even apart staat, en van de vloer af. Ik werk namelijk altijd aan twee of hooguit drie dingen tegelijk. Op de foto helemaal bovenaan dit bericht staan alle drie de ezels vol met nieuwe doeken en panelen die ik van een paar goede lagen gesso voorzie. En dan heb ik in een aparte kamer nog een paar kleine tafelezels om kleiner werk op te zetten te drogen.

werkplek

Een ander voordeel van mijn werkplek is dat ik de ezel zo heb staan dat ik hem van een grotere afstand – vanuit de hal – kan zien. Vooral bij grote schilderijen zoals op bovenstaande foto, is het fijn om werk van een afstandje te kunnen bekijken.

Verder zijn alle materialen die ik gebruik (kwasten, verf, ed) klein- dus gemakkelijk op te bergen in de kast. Ik gebruik nauwelijks oplosmiddelen en mediums en schilder afwisselend op een palet dat ik aan een statief bevestig en verticaal naast het schilderij zet, of op een palet dat horizontaal naast het schilderij ligt (op het aluminium karretje rechts van de ezel).

Verder verzorg ik voor mijn gezelschap tijdens het werken (hieronder) een goed kussen om op te liggen, en een fijne mand. En dat is eigenlijk alles dat we nodig hebben))!

mijn gezelschap
mijn gezelschap!

Wil je meer weten, heb je vragen over mijn werkplek – of naar aanleiding hiervan- jouw eigen plek om te schilderen thuis? Laat hieronder dan een berichtje achter!