Van het digitale blad ‘Kunstenaar Magazine’ vroegen ze of ze me mochten interviewen; natuurlijk, leuk! Het stuk is online te lezen in nummer 77 voor abonnees, maar voor de mensen die daar geen lid van zijn heb ik het hier op mijn blog ook geplaatst;

koe ‘Barbara’ op de digitale(!) cover van Kunstenaar Magazine nr 77

Het alledaagse bijzonder

Bij de portretten van kunstenaar Jennifer Koning draait het om de weergave van de persoonlijkheid en het karakter. ‘Het gaat mij echt om de uitdrukking: die wil ik vastleggen. Ik ben niet zo’n prater of schrijver. Met mijn schilderijen kan ik tonen wat ik zie. Sommigen zien dat dan ook, anderen niet. Je kunt niet bepalen wat een ander ziet. Dat is juist ook het leuke eraan. Iedereen ziet iets op zijn of haar eigen manier.’

Personages uit het dagelijkse leven zijn jouw favoriete portret onderwerpen. Vanwaar?

‘Omdat ik die onderwerpen zo vaak zie, ga ik er de mooie kant van inzien. Als je iets elke dag gebruikt, dan hecht je daaraan. Je drinkt bijvoorbeeld koffie uit een bepaalde mok;

tekening hond honden - portrettekening in uitvoering - jennifer koning - sticky lips I
aan het werk…

 dan krijgt die mok betekenis voor je. Zo ben ik begonnen onze hond te schilderen. Elke keer zie ik hem op een andere manier en dat wilde ik vastleggen.

Ik woon op een boerderij: mijn vriend heeft samen met zijn broer een melkveehouderij. Een paar jaren geleden ben ik koeien gaan schilderen. Het schilderij werd meteen verkocht en er was meer vraag naar. Zo deed ik dat een paar keer achter elkaar en ging dat steeds mooier  vinden, ging ‘de koe’ mooier en mooier vinden!  Ik schilder daarom nu veel koeien. Daarnaast ook honden, katten en mensen. Dat zijn vaak opdrachten.’

2016-koeien-schilderij-painting-jenniferkoning-twentse-meisjes-hp
‘Twentse Meisjes’ olieverf op doek

Schilderijen van koeien zijn dus populair. Heb je daar een verklaring voor?

‘Eigenlijk niet. Ik denk weleens: misschien komt het omdat iedereen is opgegroeid met koeienmelk. Ik moet ook altijd denken aan Romulus en Remus die zijn grootgebracht door een wolf. Eigenlijk zijn wij door de melkkoe grootgebracht.

longhorn stier schilderij - houtskool portret koe koeien - jennifer koning - stier quest
‘Quest’ houtskool en gemengde technieken

Koeien zijn voor mij ook interessant om te schilderen: er zit zoveel vorm aan. Een koe heeft grote, glanzende, bolle ogen. En veel hollingen en bollingen aan zijn lichaam. Er is ook veel vraag naar paardenschilderijen. Bij honden is het weer heel persoonlijk. Mensen kopen niet zo snel een schilderij van een hond in het algemeen, maar wel van hun eigen hond. Bij koeien is dat weer minder het geval.’

2016-hondenportret-jenniferkoning-windhond in olieverf-greyhound portrait

Jouw voornaamste uitgangspunt is de uitdrukking van het dier. Kun je dat toelichten?

‘De blik in de ogen of de lichaamsuitdrukking. Het gaat om het dier en dan vooral om wat hij uitdrukt. Ik schilder ook veel koppen of soms maar een deel van het hoofd. Het gaat vooral om de blik. Soms heeft onze hond plakkerige lippen, zodat ze aan zijn tanden blijven vastzitten. Dat ziet er grappig en onnozel uit en die uitdrukking wil ik dan vastleggen.’

schilderij koe melkvee koeienhoofd - jennifer koning - olieverf op paneel - koe Barbara
koe ‘Barbara’ , olieverf op paneel

‘Alles verandert voortdurend en daarnaast kan alles steeds opnieuw anders, of van een andere kant bekeken, gezien en weergegeven worden.’ Wat wil je hiermee zeggen?

‘Iedereen kan met andere ogen naar hetzelfde voorwerp kijken. Als je een appel neerzet en honderd mensen kijken ernaar, dan ziet iedereen die appel anders. De appel verandert ook. Door bijvoorbeeld dag- of avondlicht of wanneer je de appel een week laat liggen. Maar je krijgt ook andere resultaten wanneer je de appel schildert of tekent. Denk bijvoorbeeld ook aan de zonnebloemen van Vincent van Gogh. Het is slechts één voorbeeld van hoe je zonnebloemen weergeeft. Dat maakt kunst ook juist zo boeiend.’

dierenportretten - jacht hond in houtskool - jennifer koning - vizsla in het water
bespiegelingen’ houtskool en krijt

Waar haal je inspiratie uit?


‘Het bezig zijn.Ik krijg soms opdracht iets te schilderen wat ik zelf niet zo snel zou doen. Maar dan blijkt al schilderend dat ik het wel heel leuk vind. Zo’n schilderij kan dan ook weer een uitgangspunt zijn voor ander werk. Als ik bezig ben, krijg ik ideeën. Regelmaat en structuur vind ik ook fijn. En verder moet je gewoon uren maken. ‘ 
Mijn werk bestaat uit veel verschillende lagen. Elke laag maak je bepaalde beslissingen. Iets wordt feller van kleur, of je laat iets verdwijnen. Het is een langdurig proces, met zoveel keuzes, acties en handelingen die je verricht.

Wie is een groot voorbeeld voor je?

2016-jennifer koning - koeien schilderijen - bijzondere portretten - koeien stella, baukje en de rest
‘Stella, Baukje & de rest’, tweeluik in olieverf

‘Dat zijn er heel veel. Wie nu op dit moment in me opkomt is Gustav Klimt. En dan met name zijn tekeningen. Ik houd erg van de combinatie van abstract en realistisch. Hij heeft daar veel mee geëxperimenteerd. Zijn vroege werk is vrij realistisch en klassiek. Daarna gaat hij steeds meer experimenteren. Zoals het wazig weergeven van een jurk. Zo ontstaat het idee van een jurk, maar als je dichterbij staat is het helemaal niet uitgewerkt. Pas veel later kwam ik zijn tekeningen tegen. Daarin kun je zien hoe goed hij technisch was, zonder dat het zakelijk wordt. Er zijn veel schilders die technisch goed zijn, maar die me niet raken. Hij wel.’

‘Valerie X3’ olieverf op doek/deel tweeluik

tekst; Duran Tekst