Ik maak portretten in 3 verschillende technieken en in dit artikel vertel ik wat meer over het schilderij in olieverf.

Waarom olieverf;

Voor de portretten in kleur maak ik gebruik van olieverf. Olieverf bestaat uit een mengsel van pigment en het bindmiddel olie, meestal lijnolie. De kleuren zijn prachtig, helder en sprekend en mede door de langere droogtijd zijn er prachtige effecten mee te bereiken.

Welke afmetingen zijn er mogelijk;

Ik kan heel gedetailleerd schilderen met olieverf. Dat maakt het mogelijk om een realistisch geschilderd portret op een klein formaat te maken. Voor deze kleine formaten (vanaf 15 x 20 cm) maak ik gebruik van houten schilderspaneel als ondergrond. Zo’n paneel is een heel mooie vlakke ondergrond en daardoor het mooist voor onder andere het weergeven van kleine details. Voor grotere formaten schilderijen in olieverf gebruik ik doek. Meestal linnen, gespannen op een spieraam.

Stijl;

Mijn stijl bestaat uit een mix van realisme en abstractie. Ik houd ervan om de aandacht op bepaalde delen te vestigen door deze heel realistisch weer te geven. Met behulp van een specifiek element kan ik dit onderdeel nog wat meer centraal stellen en laten contrasteren met de rest van het schilderij.

Aan de hand van de vele werken die te zien zijn op mijn website kunnen mijn opdrachtgevers altijd heel goed aangeven wat ze graag willen. Welke van de werken hen persoonlijk het meest aanspreekt. Zo heeft de een liever een meer geabstraheerd portret en iemand anders wil het liever juist meer realistisch geschilderd. Is er meer kleur gewenst in het werk, of liever een wat rustiger palet….

Hieronder laat ik wat verschillende typen portretten in olieverf zien;

olieverfschilderij van een heidewachtel
nika in olieverf op paneel
een hondenportret in olieverf - windhond schilderij - jennifer koning - madison
portret van windhond Madison
koe schilderij mia in olieverf door jennifer koning
portret van koe Mia
portret in olieverf op paneel in de lijst door jennifer koning
portret van Bert
detail blouse schilderij in olieverf
detail van portret van Bert

Zoals je kunt zien in de paar bovenstaande voorbeelden is er een klein verschil in uitstraling doordat ik sommige elementen minder ver uitwerk. Neem de blouse van Bert zijn portret, daarin is de onderlaag van het schilderij zichtbaar, de okergele basiskleur die ik gekozen heb omdat dit zo mooi contrasteert met het koele donkere zwart van de achtergrond en zijn jasje. In het portret van koe Mia heb ik ervoor gekozen om niet haar hele hoofd te schilderen. Enkel het deel dat het meest naar voren en in het licht komt, laat ik zien en de rest verdwijnt’ waardoor het een mysterieuze sfeer krijgt.

Voorstudie voor een schilderij in olieverf

Ik maak voor portretten in opdracht altijd een voorstudie. Dit is een schets op klein formaat die dient als aantekening van alles wat de opdrachtgever met mij heeft besproken. De voorstudie is een kleine ruwe variant van het uiteindelijk te maken werk en laat zien welke kleuren ik ga gebruiken. Hoe de compositie wordt, de vorm (vierkant of rechthoekig liggend/staand) en in hoeverre het werk realistisch zal worden uitgewerkt. Als dit alles naar wens is, dan bespreken we hoe groot het schilderij in olieverf zal gaan worden. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n voorstudie in pastel en het uiteindelijke werk;

kinderportret in olieverf door jennifer koning
‘frank en vrij’ het eindresulaat in olieverf
…en de voorstudie in olieverf
portret van een heidewachtel in olieverf in uitvoering door jennifer koning
Nog 1; het portret van heidewachtel Nika, in uitvoering
en de voorstudie in pastel.
voorstudie in pastel paard voor paardenportret
studie in pastel voor ‘portret van Waresco’
portret paard in olieverf op paneel door jennifer koning Waresco
portret van Waresco in olieverf
portret paard in olieverf door jennifer koning waresco ingelijst
….en het ingelijste eindresultaat.

In dit derde voorbeeld -het paardenportret- zie je naast de voorstudie en het eindresultaat in olieverf dan ook nog het voltooide werk in de lijst. Want ik lever de portretopdrachten inclusief inlijsting. Een mooie lijst maakt het werk nog net dat beetje mooier en het schilderij kan dan ook direct worden opgehangen.

Het inlijsten

Een schilderij in olieverf kan zonder glas ervoor worden ingelijst. Een eenvoudig profiel of baklijst is voldoende en natuurlijk kan er ook worden gekozen voor een overdadig brede en rijk gedecoreerde lijst. Een andere mogelijkheid is een gewone lijst om een baklijst. Er zijn best veel mogelijkheden en eigenlijk blijkt de keuze nooit lastig voor de opdrachtgevers, heb ik gemerkt. In mijn atelier heb ik een ruime selectie van profielen die goed passen bij mijn werk en toch een beetje verschillen. Zo is er altijd de keus uit meerdere profielen en kan een heel persoonlijke keus gemaakt worden.

Dit schilderij van koe Lotje in olieverf is ingelijst in een baklijst met een lijst eromheen:

schilderij koe ingelijst- jersey portret olieverf - koeienkunst
Lotje in olieverf, ingelijst.
koe lotje - olieverf op paneel - lijst
Lotje ingelijst, detail.

Zoals je ziet is er veel mogelijk voor wat betreft de portretopdrachten in olieverf. Wil je meer zien, neem dan een kijkje onder de kopjes ‘mensen’, ‘dieren’ en ‘koeien’ hier op mijn website. Bij de foto’s staat steeds vermeld in welk medium het is gemaakt. En wil je meer weten over de portretopdrachten, stuur me dan gerust een bericht.

Dit artikel is het eerste deel van de drie die ik geschreven heb over de schildertechnieken waarin ik mijn portretten maak. Deel twee gaat over de tekeningen in mixed media op papier, en deel drie over de schilderijen in mixed media op doek. Je kunt ze vinden door op onderstaande deze links te klikken:

De tekening in mixed media op papier

Het schilderij in mixed media op doek