In mijn vorige blogbericht heb je al kunnen lezen over de start van dit schilderij, een portret van een paard op groot formaat. Een prachtige grote schimmelmerrie waarvan ik het bijzondere karakter omschreven kreeg van de eigenaresse. Zo’n omschrijving is heel belangrijk voor mij want ik schilder niet alleen de buitenkant in een portret, maar ik wil vooral dat de binnenkant -ofwel het karakter- tot uitdrukking komt in de buitenkant. Veel daarvan kan ik al aflezen aan de lichaamshouding en de uitdrukking in het gezicht. Maar om echt meer te weten te komen over het paard moet ik ook goed luisteren naar wat de eigenaar over het dier weet te vertellen. En naast het feit dat dit belangrijke informatie is voor het goed uitvoeren van mijn werk, vind ik het ook ontzettend leuk deze verhalen te horen!

De opdrachtgeefster koos voor een portret in gemengde technieken op linnen. Op formaat 100 x 120 cm. Dit is een mooie grote maat en door de rustige kleurstelling is zo’n groot schilderij zelfs ook heel mooi van dichtbij. Je zou het zelfs vlak naast je werk- of eetkamertafel kunnen hangen zonder dat het teveel ‘de ruimte in’ komt. De gemengde technieken ofwel verschillende materialen samen waarmee ik dit portret schilder, zorgen voor een interessante textuur wanneer je het van dichtbij bekijkt. Op deze detailfoto is dat al een beetje zichtbaar, maar eigenlijk moet je dit in het echt zien;

detail van schilderij paard op groot formaat door jennifer koning
close-up/detail van paloma’s portret

Het voltooide werk is ingelijst in een neutrale maar heel mooie op maat gemaakte zwarte houten baklijst. Een baklijst is een lijst die niet aan de voorzijde en zijkant het schilderij omlijst maar net andersom – aan de achter- en zijkant. Met ongeveer 1 cm ruimte rondom lijkt het schilderij in de lijst te zweven en wordt de diepte van het spieraam een beetje zichtbaar, wat een heel mooi ruimtelijk effect geeft.